Mezi fanoušky dlouho očekávaný snímek Blade Runner
2049, volné pokračovaní Blade Runnera režírovaného Ridley Scottem z roku 1982, je konečně k vidění v českých
kinosálech. Kanadský režisér Denis Villeneuve stvořil téměř tříhodinový snímek, který není jen pouhým
sequelem napěchovaným nostalgií, nýbrž samostatným filmem, jenž toho má hodně,
co nabídnout.
Blade
Runner 2049 se odehrává
v Kalifornii roku 2049, tedy třicet let po událostech prvního filmu.
Hlavní postavou je nový Blade Runner a důstojník losangeleské policie K (Ryan Gosling),
který má za úkol vyšetřit záhadný případ vedoucí až k nalezení bývalého
Blade Runnera Deckarda (Harrison Ford),
který je už 30 let nezvěstný.
Goslingovo minimalistické
hraní, které už předvedl ve filmech jako Drive nebo Za
borovicovým hájem, se sem dokonale hodí a jen těžko si v roli
nového Blade Runnera představit někoho jiného. Také Harrison Ford po
třicetileté pauze od hraní Ricka Deckarda ukazuje, že na to stále má a podává
svůj nejlepší herecký výkon za poslední roky. Skvělé výkony podávají i vedlejší
herci, nutno zmínit Anu de Armas, Mackenzie Davis, Sylvii
Hoeks, Lennieho Jamese, Carlu Juri, Robin
Wright, Dava Bautistu a Jareda Leto.
Denis Villeneuve ve
filmu chytře buduje napětí pomalu plynoucím dějem, minimalistickými záběry a
rušivými zvuky. Divákům nabízí monumentální obrazy budoucího zmaru – obří
skládku, sirotčinec s levnou pracovní silou a mnoho dalšího. Celý svět je
do detailu promyšlený. Přestože z něj vidíme jen kousek, působí komplexně
a realisticky. Atmosféra filmu je depresivní a mrazivá. Postavy žijí
v jedné velké iluzi. Film si klade otázku, co je vlastně lidskost.
Některým divákům může snímek přijít příliš zdlouhavý a nudný, což je díky jeho
délce, pomalému plynutí a absenci akčních scén pochopitelné. Já to tak ale
nevnímám. Pomalejší momenty jsem si plně vychutnala, daly mi prostor
k zamyšlení a docenění jednotlivých vzhledově do detailu promyšlených
scén.
Kameraman Roger Deakins si
hraje s kompozicí každého záběru, každý z nich je malým uměleckým dílem,
které by mohlo viset v galerii. Nový Blade Runner je nádherně vypadají
snímek, po vizuální stránce kinematografický skvost, stvořený pro kino. Trikové
technologie a futuristické kulisy jsou dovedeny téměř k dokonalosti.
Po zvukové stránce také nelze filmu cokoliv vytknout.
Soundtrack složený Benjaminem
Wallfischem a Hansem Zimmerem nabízí
futuristické melodie zkombinované s kakofonií. Skvělým krokem bylo využití
starého syntetizátoru, jehož zvuky působí mysteriózně a mrazivě. Variace na Vangelisovu hudbu
z prvního Blade Runnera jsou silně patrné, zároveň ale přináší mnoho
nového a nepůsobí jako vykrádačka. Příjemným zpestřením jsou písně Elvise Presleyho a Franka Sinatry,
které filmu dodávají lehký nádech historie, která v Villeneuvově budoucnosti
téměř chybí.
První snímek byl možná jednodušší a poetičtější. Nový Blade
Runner má pár chyb, a to především ve vyprávění příběhu, občas příliš
vysvětluje, což vnímavý divák nepotřebuje. Přesto jsem ale toho názoru, že Denis Villeneuve odvedl
fantastickou práci. Blade Runner
2049 je rozhodně jedním z nejlépe vypadajících filmů roku. Villeneuve dokázal,
že se může rovnat mistrům filmu jako Martin Scorsese nebo Steven Spielberg a
nám nezbývá než se těšit na jeho další filmový počin, novou adaptaci románu Duna, který se
plánuje na rok 2019.
9/10 P.S. Kde seženu ten kabát?
9/10 P.S. Kde seženu ten kabát?
Žádné komentáře:
Okomentovat